História Air Jordan - päť pôvodných a najikonickejších modelov

Spolupráca medzi Nike a Michaelom Jordanom trvá od roku 1984. Každú basketbalovú sezónu čaká na fanúšikov nový model obuvi. Jordan je teda podznačka patriaca spoločnosti Nike. Veľmi dobre zavedená podznačka s celosvetovou popularitou, ktorá ponúka najžiadanejšie modely vôbec. Pre veľkú časť sneakerheads je Air Jordan grálom.

 

Air Jordan 1 – Patient 0

Michael Jordan musí byť vizionár. Po prvé, odmietol podpísať zmluvu so spoločnosťou Nike, kým pre neho nevytvoria vlastnú značku "Jordan". Značka, ktorá v podstate odštartovala posadnutosť basketbalovými teniskami vo všeobecnosti. Po tretie, táto farebná kombinácia dostala vlastnú slangovú skratku "bred", ktorá sa dodnes používa pre všetky červeno-čierne tenisky. A po štvrté, počas vydania (1. apríla '85, kedy sa okamžite vypredali) môžeme po prvýkrát na scéne tenisiek vidieť fenomén známy ako resseling. Topánky, ktorých cena vtedy bola 65 dolárov, sa predávali za 100. Pôvodný dizajn bol založený na Nike Air Ships a spolu s MJ sa oň postaral Peter Moore. Obuv nesie okrídlené logo Jordan a vychádza z najklasickejšej siluety. Aj dnes je to najobľúbenejší variant týchto trainers a pravdepodobne už nikdy nebude prekonaný. A to bol Michaelov prvý rok v NBA.

michael_jordan

 

 

Air Jordan 2 – Where the heck is the swoosh? 

Napriek obrovskému úspechu prvého modelu Jordan a vysokým očakávaniam fanúšikov vyšiel Air Jordan 2 až o dva roky neskôr, v roku 87. Dôvodom bolo pravdepodobne to, že Michael Jordan musel vynechať sezónu (85/86) kvôli zraneniu. Čakanie sa rozhodne oplatilo, pretože na trh boli uvedené elegantné, sofistikované tenisky s množstvom vychytávok. Vydanie bolo dosť exkluzívne. Topánky sa vyrábali v Taliansku a možnosť predávať Jordany malo len 19 metropolitných oblastí. Zoberte si, že existovalo celkovo 30 obchodov, kde sa tieto prémiové tenisky mohli predávať. Odvaha, s akou Nike zasiahla do dizajnu úspešného prvého vydania. Žiadny swoosh, len okrídlená lopta. Vďaka tomuto riziku sa model Air Jordan 2 stal míľnikom medzi basketbalovými trénermi. Nie sú najobľúbenejšie, ale sú mimoriadne dôležité. Topánky sa dodávali v dvoch variantoch, rozdelených rovnako ako dresy na domáce a hosťujúce - home/away. Pridali tie najlepšie vlastnosti, ako je rýchle šnurovanie, rýchla a vhodná regulácia a vzduchová jednotka pod pätou, ktorá dodáva mäkkosť. Takisto použitie umelej leguánovej kože na dosiahnutie elegancie (aby sa tenisky mohli odraziť od ihriska a dostať sa na červený koberec). Spolu s MJ prekonali v tom roku nespočetné množstvo rekordov NBA.

 

Air Jordan 3 – It's gotta be the shoe

1987 - Končí platnosť zmluvy medzi Michaelom Jordanom a spoločnosťou Nike. V tom istom čase odchádza marketingový riaditeľ spoločnosti Nike, čo všetkým vyrazí dych. Muž, ktorý vsadil na mladého Michaela a v podstate sa mu podarilo zachrániť značku Nike len za tri roky. Chytí za ruku Petea Moora (dizajnéra Air Jordan) a spoločne založia vlastnú značku. V spoločnosti Nike vedia, že budú chcieť MJ zastaviť. 

A vtedy na scénu prichádza Tinker Hatfield, úplne neskúsený dizajnér s nulovými skúsenosťami s navrhovaním obuvi, ktorý vyštudoval architektúru. Hatfield nasadne do lietadla a osobne sa stretne s MJ. Vypočuť si ho, získať predstavu o tom, aký je to človek, aby sme sa mohli aspoň trochu priblížiť Jordanovej vízii s jeho návrhmi. Fungovalo to. Vznikla topánka, na ktorú bol konečne hrdý aj Jordan, a podpísala sa ďalšia spolupráca. 

Nový model bol iný. Bolo v ňom viac módy, pretože to bol MJ. Rád nosil kvalitné obleky s rolákom a štýlové kožené poltopánky. Preto bol zvršok zdobený koženými prvkami pripomínajúcimi sloniu kožu. Tretí model Air Jordans jednoducho priniesol zásadnú zmenu. Prvýkrát môžeme vidieť logo Jumpman na prednej strane jazyka topánky. Prvýkrát vidíme vzduchovú bublinu pod pätou. Prvýkrát sme videli, že športová obuv môže byť elegantná a ležérna obuv môže byť funkčná. 2001 sa pôvodná obuv prepracovala a kompletné vydanie sa vypredalo.

airjordanretro

 

Air Jordan IV – “The Shot”

Air Jordan III a dizajn T. Hatfielda nastavili latku vysoko. Tlak na to, aby nová iterácia bola úspešná, bol obrovský. V roku 1989 vyšli Air Jordan IV v štyroch rôznych farebných prevedeniach, ktoré sa do obchodov dostávali postupne počas celého roka. Nešlo o žiadnu technologickú revolúciu, skôr o drobné úpravy skvelého estetického vzhľadu, ktorý dopĺňal pôvodný dizajn. Vo verzii Mid Cut bola obuv ľahšia. Bola zdobená sieťovinou na bokoch a krídlami na variabilné šnurovanie. Prvýkrát došlo aj ku globálnemu vydaniu, t. j. k spusteniu predaja v rovnakom čase v USA aj vo zvyšku sveta. Spike Lee, režisér reklamných kampaní pre AJ III v predchádzajúcom roku, obsadil AJ IV do svojho filmu "Do The Right Thing" a v tom momente sa IV stal súčasťou popkultúry. Sú prvou edíciou tejto línie, ktorá sa dočkala kolaborácie, a všetky retro verzie pobláznili sneakerheads. Po 10 rokoch od vydania OG sa dočkali prvej veľkej reedície v populárnych farbách Bred a White/Cement za rovnakú cenu, za akú sa pôvodne predávali - 110 dolárov. Sen!

jordan_history

 

Air Jordan V – The Jordan Rules

Keď si Bulls pod vedením Michaela Jordana v predchádzajúcej sezóne upevnili pozíciu tímu, ktorý treba brať vážne, Detroit Pistons zaviedli niekoľko dosť brutálnych obranných pravidiel zameraných priamo na MJ-a. V sérii niekoľkých veľmi tvrdých zápasov play-off môžeme vidieť veľmi nekompromisnú hru s jediným cieľom - eliminovať Michaela ako MVP tímu a v dôsledku toho získať prevahu, víťazstvo. To inšpirovalo T. Hatfielda k výberu stíhačky Mustang-51 pre dizajn modelu Air Jordan V na sezónu 1990. Stíhačka, ktorú navrhli Američania na nálety na Nemecko počas druhej svetovej vojny, je známa svojím strašidelným vzhľadom pozostávajúcim z plameňov na bokoch a žraločích zubov na špičke. Hatfield tu našiel dokonalé zosobnenie Jordanovej neustálej snahy o dominanciu, keď bojoval proti šikanovaniu Detroitu na ihrisku. Vydanie pozostáva opäť zo 4 CW a cena za pár sa zvyšuje na 125 USD. Zdobí ju reflexný jazyk 3M a jedinečná súprava zámkov Lace Locks. Prvé Retro sa dočkalo svojho prvého vydania až o 10 rokov neskôr, v roku 2000 vyšlo prvé Retro pre nové tisícročie. K dnešnému dňu môžeme vidieť viac ako 40 retro mutácií pozostávajúcich z verzií s nízkym strihom, hybridných verzií a spoluprác s našimi obľúbenými kreslenými postavičkami. K popularite Air Jordan vo všeobecnosti, ale najmä edície V, prispel aj Will Smith ako Fresh Prince of Bel Air, ktorý sa pravidelne objavuje v rôznych farebných prevedeniach na pľaci populárneho sitcomu. Niet divu, že dostal personalizovanú edíciu, ktorú mu značka Jordan darovala k 50. narodeninám. 

Mustang-51 Fighter Jet